dijous, 7 de gener del 2010

Un anàlisi del conte de la caputxeta

LA CAPUTXETA VERMELLA
Anàlisi d’un mateix conte “la Caputxeta vermella” però en diverses versions com són la de Perrault, la dels Germans Grimm i la de Garner a partir de l’esquema de Serebian.
 
L’estructura interna
  • Malifeta inicial.
-Perrault. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.

-Grimm. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.

-Garner. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
  • Resposta de la malifeta.
-Perrault. La caputxeta no realitza cap acció per arreglar el conflicte sinó que recull avellanes i flors, però no indica que sigui per algú concret. El llop com personatge i antagonista de la història es menja l’avia i també a la caputxeta.

-Grimm. La Caputxeta no es sap si com a resposta o no de l’inici del conflicte recull flors per la seva àvia. El llop es menja a l’àvia i la caputxeta.

-Garner. No hi trobem cap acció per acabar amb la malifeta. El llop es dirigeix cap a la casa i es menja a l’àvia. La Caputxeta es salva perquè li demana que no la mati establint-hi una conversació amb el llop.
  • Restabliment de la situació inicial.
-Perrault. No hi final feliç ni tampoc es restableix el ordre.

-Grimm. L’àvia i la caputxeta són rescatades de la panxa del llop gràcies a la intervenció d’un caçador que obre al llop i les treu de dins. Acte seguit, omplen de pedres la panxa del llop i cau mort pel pes que porta dins.

-Garner. Apareix un llenyatarie en escena disposat a obrir la panxa del llop, però la caputxeta l’atura. L’àvia surt de la panxa per si mateixa i mata amb la destral al llenyatarie. Finalment es queden vivint junts, l’àvia, el llop i la Caputxeta.


Anàlisi del motius en els contes a partir de les classificacions de Thompson.



Perrault
Grimm
Garner
Personatges
La Caputxeta.
L’àvia.
El llop.
La Caputxeta.
L’àvia.
El llop.
El llenyataire.
La Caputxeta.
L’àvia.
El llop.
El llenyataire.
Objectes màgics, costums estranyes que apareixen en l’acció
Una nena sola pel bosc que porta menjar.
Una nena sola pel bosc que porta menjar. S’atura per parlar amb el llop que l’enganya indicant-li un camí més llarg. Apareix un llenyataire per casualitat a casa l’àvia.
Una nena sola pel bosc que porta menjar.
La nena no s’adona que l’avia que hi ha llit és el llop tot i que és tan llesta.
Incidents que tenen relació amb els motius del conte
La Caputxeta es retada pel llop per a veure qui arriba abans a casa l’àvia. Al cistell hi porta coca i mantega. La nena indica al llop on viu l’àvia i s’entreté a agafar avellanes i flors.
El llop arriba a casa de l’àvia, es troba la porta oberta, se la menja i es disfressaamb la roba de l’àvia.
La caputxea es f ica al llit de l’àvia i li fa les preguntes.
Finalment el llop se la menja.


La nena l’indica on viu l’àvia.
El llop anima a la nena a collir flors.
El llop arriba a casa de l’àvia, es troba la porta oberta, se la menja i es disfressa amb la roba de l’àvia.
La nena no es posa dins el llit, però li fa les preguntes una mica diferents. El llop es menja la nena.
Surt a l’acció un llenyataire que treu a l’àvia i la caputxeta de la panxa del llop, li posen pedres a la panxa del llop li cosseixen i el llop m or pel pes de les pedres.






L’àvia no es troba malalta.
El llop es menja a l’àvia.Després es disfressa d’ella. Arriba la caputxeta i li realitza les preguntes. Quan el llop està apunt de menjar-se la caputxeta apareix el llenyataire que vol matar al llop per salvar-la. L caputxeta té una discussió amb ell. L’àvia surt sola de la panxa del llop. Aquesta mata al llenyataire.

Acaben vivint tots tres junts.




Anàlisi dels contes a partir de les trenta una funcions de Propp.


  • Allunyament.

Perrault. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.

Grimm. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.

Garner. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.

  • Prohibició.

Perrault. La mare li diu que no s’aturi pel camí.

Grimm. La mare li diu que no s’aturi pel camí.

Garner.

  • Transgressió.

Perrault. La nena es despista sola.

Grimm. El llop la despista.

Garner.

  • Interrogatori.

Perrault. El llop li pregunta què porta al cistell, per a qui és i a on es dirigeix.

Grimm. El llop li pregunta què porta al cistell, per a qui és i a on es dirigeix.

Garner. El llop només li pregutna que porta al cistell.

  • Informació.

Perrault. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.

Grimm. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.

Garner. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.

  • Engany.

Perrault. La nena es enganyada pel llop que li idnci un camí més llarg.

Grimm. La nena es enganyada pel llop que la desvia del camí per a que busqui més flors.

Garner.

  • Malifeta.

Perrault. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia i la nena.

Grimm. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia i la nena.

Graner. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia.

  • Mediació.

Perrault.

Grimm. Intervé un llenyataire per salvar l’àvia de les mans del llop.

Garner. Intervé un llenyataire per salvar l’àvia de les mans del llop. La nena es discuteix amb el llenyataire.

  • Principi de l’acció contrària.

Perrault.

Grimm. El llenyataire salva a l’àvia i la Caputxeta.

Garner. El llenyataire es mort per l’àvia.

  • Victòria.

Perrault.

Grimm. El llop es mor.

Garner. El llenyataire es mor.

  • Reparació.

Perrault.

Grimm. La nena i l’àvia tornen a la vida.

Garner. L’àvia torna a la vida.

  • Socors.

Perrault.

Grimm. L’àvia i la caputxeta són rescatades.

Garner.


  • L’incògnit.

Perrault. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.

Grimm. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.

Garner. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.

  • Transfiguració.

Perrault. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.

Grimm. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.

Garner. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.

  • Càstig.

Perrault.
Grimm. Possen pedres la panxa del llop.

Garner. El llenyataire es mort per l’àvia.

  • Prohibició-transgressió.

Perrault. La mare li diu que no s’entretingui pel camí la nena ho fa.

Grimm. La mare li diu que no s’entretingui pel camí la nena ho fa.

Garner.

  • Interrogació – informació.

Perrault. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.

Grimm. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.


Garner. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada