LA CAPUTXETA VERMELLA
Anàlisi d’un mateix conte “la Caputxeta vermella” però en diverses versions com són la de Perrault, la dels Germans Grimm i la de Garner a partir de l’esquema de Serebian.L’estructura interna
- Malifeta inicial.
-Perrault. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
-Grimm. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
-Garner. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
-Grimm. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
-Garner. Trobem la caputxeta caminant pel bosc i s’entreté parlant amb un llop, al qual indica on viu la seva àvia i perquè hi va. La caputxeta no fa cas a la seva mare que li havia advertit que no es distragués.
- Resposta de la malifeta.
-Grimm. La Caputxeta no es sap si com a resposta o no de l’inici del conflicte recull flors per la seva àvia. El llop es menja a l’àvia i la caputxeta.
-Garner. No hi trobem cap acció per acabar amb la malifeta. El llop es dirigeix cap a la casa i es menja a l’àvia. La Caputxeta es salva perquè li demana que no la mati establint-hi una conversació amb el llop.
- Restabliment de la situació inicial.
-Grimm. L’àvia i la caputxeta són rescatades de la panxa del llop gràcies a la intervenció d’un caçador que obre al llop i les treu de dins. Acte seguit, omplen de pedres la panxa del llop i cau mort pel pes que porta dins.
-Garner. Apareix un llenyatarie en escena disposat a obrir la panxa del llop, però la caputxeta l’atura. L’àvia surt de la panxa per si mateixa i mata amb la destral al llenyatarie. Finalment es queden vivint junts, l’àvia, el llop i la Caputxeta.
Anàlisi del motius en els contes a partir de les classificacions de Thompson.
Perrault | Grimm | Garner | |
Personatges | La Caputxeta. L’àvia. El llop. | La Caputxeta. L’àvia. El llop. El llenyataire. | La Caputxeta. L’àvia. El llop. El llenyataire. |
Objectes màgics, costums estranyes que apareixen en l’acció | Una nena sola pel bosc que porta menjar. | Una nena sola pel bosc que porta menjar. S’atura per parlar amb el llop que l’enganya indicant-li un camí més llarg. Apareix un llenyataire per casualitat a casa l’àvia. | Una nena sola pel bosc que porta menjar. La nena no s’adona que l’avia que hi ha llit és el llop tot i que és tan llesta. |
Incidents que tenen relació amb els motius del conte | La Caputxeta es retada pel llop per a veure qui arriba abans a casa l’àvia. Al cistell hi porta coca i mantega. La nena indica al llop on viu l’àvia i s’entreté a agafar avellanes i flors. El llop arriba a casa de l’àvia, es troba la porta oberta, se la menja i es disfressaamb la roba de l’àvia. La caputxea es f ica al llit de l’àvia i li fa les preguntes. Finalment el llop se la menja. | La nena l’indica on viu l’àvia. El llop anima a la nena a collir flors. El llop arriba a casa de l’àvia, es troba la porta oberta, se la menja i es disfressa amb la roba de l’àvia. La nena no es posa dins el llit, però li fa les preguntes una mica diferents. El llop es menja la nena. Surt a l’acció un llenyataire que treu a l’àvia i la caputxeta de la panxa del llop, li posen pedres a la panxa del llop li cosseixen i el llop m or pel pes de les pedres. | L’àvia no es troba malalta. El llop es menja a l’àvia.Després es disfressa d’ella. Arriba la caputxeta i li realitza les preguntes. Quan el llop està apunt de menjar-se la caputxeta apareix el llenyataire que vol matar al llop per salvar-la. L caputxeta té una discussió amb ell. L’àvia surt sola de la panxa del llop. Aquesta mata al llenyataire. Acaben vivint tots tres junts. |
Anàlisi dels contes a partir de les trenta una funcions de Propp.
- Allunyament.
Perrault. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.
Grimm. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.
Garner. La Caputxeta comença , sense saber-ho, una aventura sortint de casa.
- Prohibició.
Perrault. La mare li diu que no s’aturi pel camí.
Grimm. La mare li diu que no s’aturi pel camí.
Garner.
- Transgressió.
Perrault. La nena es despista sola.
Grimm. El llop la despista.
Garner.
- Interrogatori.
Perrault. El llop li pregunta què porta al cistell, per a qui és i a on es dirigeix.
Grimm. El llop li pregunta què porta al cistell, per a qui és i a on es dirigeix.
Garner. El llop només li pregutna que porta al cistell.
- Informació.
Perrault. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.
Grimm. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.
Garner. La nena l’informa sobre el que duu al cistell, que el cistell es per l’àvia i l’indica que va a casa d’ella.
- Engany.
Perrault. La nena es enganyada pel llop que li idnci un camí més llarg.
Grimm. La nena es enganyada pel llop que la desvia del camí per a que busqui més flors.
Garner.
- Malifeta.
Perrault. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia i la nena.
Grimm. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia i la nena.
Graner. El llop arriba a la casa i es menja a l’àvia.
- Mediació.
Perrault.
Grimm. Intervé un llenyataire per salvar l’àvia de les mans del llop.
Garner. Intervé un llenyataire per salvar l’àvia de les mans del llop. La nena es discuteix amb el llenyataire.
- Principi de l’acció contrària.
Perrault.
Grimm. El llenyataire salva a l’àvia i la Caputxeta.
Garner. El llenyataire es mort per l’àvia.
- Victòria.
Perrault.
Grimm. El llop es mor.
Garner. El llenyataire es mor.
- Reparació.
Perrault.
Grimm. La nena i l’àvia tornen a la vida.
Garner. L’àvia torna a la vida.
- Socors.
Perrault.
Grimm. L’àvia i la caputxeta són rescatades.
Garner.
- L’incògnit.
Perrault. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.
Grimm. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.
Garner. El llop es fa passar per la Caputxeta a casa l’àvia.
- Transfiguració.
Perrault. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.
Grimm. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.
Garner. El llop es fa passar per l’àvia un cop arriba la Caputxeta a la casa.
- Càstig.
Perrault.
Grimm. Possen pedres la panxa del llop.
Garner. El llenyataire es mort per l’àvia.
- Prohibició-transgressió.
Perrault. La mare li diu que no s’entretingui pel camí la nena ho fa.
Grimm. La mare li diu que no s’entretingui pel camí la nena ho fa.
Garner.
- Interrogació – informació.
Perrault. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.
Grimm. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.
Garner. El llop pregunta a la nena al bosc i aquesta li respon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada