dijous, 7 de gener del 2010

Habilitats de pensament


HABILITATS DE PENSAMENT

Cada dilluns de la setmana durant tot el curs es realitzaran activitats per tal de potenciar les habilitats de pensament. La hora en que es duran a terme són de nou a deu hores.

Per tal que els alumnes s’acostumin i reconeixen aquestes hores, es baixaran les persianes i s’encendrà un fanal al mig de la classe. Al voltant d’aquest s’asseuran i quedant el fanal com a centre de la rotllana



Al inici de cada sessió se’ls explicarà quines són les normes per poder participar en les activitats. Per a que se’ls hi quedi ben clar a part d’explicar-lis en veu alta es pot recórrer a utilitzar a cartells que quedin enganxats a la classe.






A aquestes hi quedaran res principals normes:

1. S’ha d’aixecar la mà per parlar.

2. S’ha de respectar als companys, guardant silenci i escoltant-los.

3. S’ha de pensar abans de parlar i fer preguntes.



Habilitats de recerca.



Es tracta de que els nens rebin informació del món i en aquest cas sobre autors de la literatura infantil com són Perrault, els Germans Grimm i Andersen. A partir d’endevinar, esbrinar i observar treballen el camp de recerca.



Endevinar.


Perrault era un ric italià fill de comerciants?


Perrault va néixer a l’edat mitjana?


Els germans Grimm es van dedicar al cinema fen pel·lícules com la Blancaneus?


Quan parlem del germans Grimm ens referim a tres o quatre germans?


La Sireneta és l’únic conte que va escriure Andersen?


Andersen va néixer a Londres?



Després de formular diverses preguntes, els nens hauràn de parlar i expressar els presentiments que tenen o dir allò que ocneixen. Un cop han dit la seva s’explicarà de forma senzilla la biografia dels autors.



Endevinalles



Vaig néixer a França

i m’agraden molt els contes

on no hi ha mancança

d’animals com el gat amb botes.

(Perrault)



Del no res vaig acabar sent

un gran contista amb sentiment

gracies a la gent

adinerada i l’aneget lleig.

(Andersen)



Tot el treball d’un,

el vam repartir entre dos.

(Germans Grimm)



Explicar i llegir el principals contes dels autors anteriors.



Esbrinar:


- Que hauria passat si el moliner no hagués heretat el gat?


- Que hauria passat si els set nans no haguessin exposat a la Blancaneus en un taüt de vidre?



Observar:


Els alumnes han d’observar quin canvi hi hagut a l’hora d’explicar la biografia dels autors i els diferents contes.


- Perrault va rebre diners de l’estat perquè era molt pobre.


- Andersen va néixer a Barcelona i des d’allí mirant el mar va escriure la Sireneta.


- Els germans Grimm mai es van posar d’acord alhora d’escriure els contes perquè eren tres germans.


Alternatives als contes.


Que podria haver fet Blancaneus per no ser enverinada per la madrastra?


Que podria haver fet el gat des d’un principi per enganyar l’ogre?



Habilitats de conceptualització



Es tracta de que els nens aprenguin a que tots els objectes tenen un significat i conceptualitzar aquest, interioritzan els coneixements. Aquesta habilitat es treballarà a partir del conte de la Sireneta d’Andersen.



Qui és la dolenta del conte?

I el personatge bo?


Quantes germanes té la sireneta?


En que s’assembla la sireneta als humans i en que es diferencia?


Què és un vaixell? I una ona?


Com és la cua de les sirenes?


Quin nom posarieu a les germanes?


Expliqueu quin personatge us ha agradat més.



Habilitats de raonament



Es tracta de que els nens ampliïn el seu coneixement mitjançant la raó. Treballaran sobre el conte de la Reina de les Neus d’Andersen justificant hipotesis, donant raons, relacionar causes i efectes, etc. Abans de treballar amb el conte s’haurà explicat.


-Com pot ser que el diable crees aquell mirall tan malèfic?


- Per què es diu el conte Reina de les Neus? Què ens pot indicar el títol? ( pregunta adient per abans que els nen coneguin el conte)


-Que hauria passat si el diable hagués creat un mirall on es reflectessin les coses bones del món?


-I si no s’hagués trencat el mirall?


- La Gerda no ha pogut trobar el Kay, que passaria?


Expliqueu el conte des de el final fins al inici.



Habilitats de comunicació, traducció i formulació



Es tracta de que els nens aprenguin a expressar allò que han après. Ho treballaran a partir del conte del Soldadet de Plom d’Andersen a través de descripcions, dibuixant, relacionant, etc.


Com es el Soldat de Plom? I la ballarina?

Després d’explicar-ho en veu alta, els nens faran un mural on dibuixaran tots de forma col·lectiva.


Cada nen dibuixarà de forma individual el conte.


El nens resumiran les parts del conte amb un nom adequat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada